over ons projecten weblog contact
-
Van kapel tot culinair icoon in Hoogkerk
projectbeschrijving
↓ projectbeschrijving
Van kapel tot culinair icoon in Hoogkerk

De H. Theresiakapel is een karakteristiek gebouw uit 1927 in het hart van Hoogkerk. Eerder was het een rooms-katholieke kapel, nu is het een gemeentelijk monumentaal gebouw. Het ontwerp is van de Groninger architect A.Th. van Elmpt in de stijl van de Amsterdamse School. Aan KLEIN architecten de eer om de leegstaande kapel weer een levendige kwaliteitsfunctie te geven, met mogelijkheden voor het uitbaten van een restaurant.

“Het kwam in deze opdracht feitelijk meer neer op het niet ontwerpen van een gebouw, dan dat wel te doen”, vertelt architect Jack van der Palen. “Van een bestaand monument een functioneel ontwerp maken, dat was ons speelveld. Met een uitbreiding waarvan het volume niet te dominant ten opzichte van de kapel moest zijn.”

Evenwicht in het geheel

“Je werkt met een groot volume op een kleine kavel,” vervolgt Jack, “waarbij je de landschappelijke kenmerken wilt laten bestaan. Dat is goed gelukt door de uitbreiding onderdeel van het tuinontwerp te laten worden. We hebben volume toegevoegd aan de rechterzijde, wat we terug laten komen aan de linkerzijde. Zo is er weer evenwicht in het geheel en blijft de as van de kapel het centrale middelpunt.”

 Harde lijnen doorbroken

“We wilden nadruk leggen op de pastorietuin met de kapel die hoger staat dan straatniveau en is teruggeplaatst ten opzichte van de Zuiderweg door een volume los van de kapel te ontwerpen, én ruimte bieden aan een keuken en de bijbehorende installaties. Daarom hebben we ervoor gekozen een tuinmuur van natuursteen in de tuin te plaatsen”, vertelt Jack. Daarmee wordt de harde lijn van de zijgevel van het buurgebouw doorbroken. De uitbreiding is iets lager komen te liggen dan de kapel en ligt op straatniveau. Het nieuwe gedeelte straalt bescheidenheid uit ten opzichte van de kapel. Door de ruimte tussen de kapel en de tuinmuur van glas te maken, is de muur ‘onzichtbaar’ verbonden met de kapel. Er ontstaat bovendien een mooie zichtlijn langs de kapel.

“Vanuit de glazen hals zijn de hele kapel en de glas-in-loodramen volledig zichtbaar. Het zorgt voor de beleving van de kapel.”

Theatrale doorkijk

Glas speelt sowieso een hoofdrol in de kapel. Jack: “Door de glazen deuren in de as van de kapel bij de entree is een zichtlijn van buiten naar binnen door het hart van de kapel ontstaan. Een theatrale doorkijk; de werkelijke entree bevindt zich aan de zijkant.” De elementen van glas zorgden voor het grootste spanningsveld in dit gebouw. Jack: “Onze wens was om de glazen hals geheel in triple glas te realiseren. Het was flink zoeken naar een glaszetter die het werk van een dergelijke omvang aandurfde. Uiteindelijk was het een glasfabriek uit Stadskanaal die met ons meeging. Zo hebben we de oplossing ook nog regionaal kunnen vinden!”

Beleving

Een monumentaal gebouw als deze kapel duurzaam maken, dat kan vanwege de voorschriften maar in beperkte mate. “Het liefst zouden we zo goed mogelijk isoleren waar dat kan. Wat we in dit geval hebben kunnen doen was het hoogst haalbare. De installaties hebben we zó toegepast dat er een minimale inbreuk is op de beleving van de kapel. De zolder en de vloer van de kapel boden uitkomst voor een warmtepomp en warmteleidingen. De uitbreiding is geheel biobased en duurzaam gerealiseerd.”

Circulariteit in de hoogste vorm

“Bij deze transformatie van de kapel kun je spreken van de hoogste vorm van circulariteit: die van adaptiviteit”, vertelt Jack. “Het karakter van de kapel is versterkt door de beleving die is toegevoegd, zonder de waarde te verliezen van wat een kapel een kapel maakt. Een nieuw leven voor zo’n mooi gebouw, dat maakt mij trots!”

LET OP: U maakt gebruik van een sterk verouderde browser die de moderne functionaliteiten van deze site niet ondersteunt. Update uw browser hier.